فرزند شما در نهایت شروع به گفتن مامان و بابا کرده است و در مورد دنیای اطراف خود بسیار کنجکاو می شود. به عنوان یک پدر و مادر، هیچ چیز رضایتبخشتر از تماشای بزرگ شدن فرزند کوچکتان از لحاظ جسمی، ذهنی و عاطفی در حین دستیابی به تمام نقاط عطف لازم نیست.

هر آنچه که برای اولین بار و یا به عنوان یک والدین باتجربه انتظار دارید ،که  هنگام شروع یک سفر به طول یک عمر به آن نیاز پیدا خواهید کرد را ما در اینجا  فراهم کردیم .

به وبلاگ هیاهو  خوش آمدید ! برای ترن هوایی که فرزندپروری است، ما در هر مرحله با شما هستیم

رشد کودک

هیچ چیز نمی تواند شما را به اندازه تماشای رشد و تکامل کودکتان سرشار از شادی کند. در طول چهار هفته آینده، او را مشاهده خواهید کرد که تحرک خود را بهبود می بخشد، چهره دیگران را تشخیص می دهد و موارد دیگر. در اینجا چیزی است که باید در فعالیت های کودک هشت ماهه خود به آن توجه کنید یا به آن توجه کنید.

رشد کودک

کودک شما در این دوران به سرعت در حال رشد مهارت های شناختی، اجتماعی و عاطفی خود خواهد بود. وقتی بچههای اطرافش گریه میکنند، با ناراحتی احساس همدلی نشان میدهد و وقتی شما را میبیند خوشحال میشود! او چهره های مختلف را تشخیص می دهد و می تواند بین صداها تفاوت قائل شود. او در این مدت چنگ های متفاوتی را توسعه می دهد و کنترل بهتری بر انگشتان خود به دست می آورد و می تواند اشیاء را به دلخواه و با دقت بیشتری انتخاب کند، پرتاب کند و بگیرد.

رشد کودک 32 هفته ای

وزن کودک 8 ماهه شما افزایش می یابد و کودک شما شروع به خزیدن می کند. او با استفاده از دستهایش خود را به جلو میبرد و میتواند با نگه داشتن مبلمان به عنوان تکیهگاه روی زانوهایش بایستد. این زمان مناسبی برای استفاده از واکر کودک نیست زیرا بازی و حرکت روی زمین باعث افزایش تحرک و ساخت عضلات خلفی او می شود. اجازه دهید کودک شما در اطراف پرسه بزند و کابل ها و سیم ها را از دسترس او دور نگه دارید یا هر چیزی که باعث می شود او سرگردان شود یا راه او را مسدود کند.

رشد کودک 33 هفته ای

کودک شما انتخاب می کند که چه چیزی بخورد و چه مقدار بخورد. او همچنان باید به مصرف شیر مادر ادامه دهد. با این حال، این زمانی است که به او اجازه میدهید تا از غذاهای خانوادگی استفاده کند، زیرا دندانهای آسیاب او در حال رشد هستند. در مورد تحرک، کوچولوی شما باید بتواند به آرامی دستان خود را کف بزند و با انگشتان خود مهارت خود را بهبود بخشد. با نشان دادن نحوه دست زدن و انجام بازی های جدید او را تشویق کنید و به او اجازه دهید از شما کپی کند. در ابتدا، ممکن است خانواده به دلیل برخورد ظروف مانند سنج سر و صدا شود، اما به خاطر داشته باشید که او در این فرآیند کنترل دقیق تری بر حرکات حرکتی خود به دست می آورد.

کودک شما همچنین یاد می گیرد که چگونه مچ دست خود را در کنار هم یا بالا و پایین تکان دهد. او را تشویق کنید تا برای اعضای خانواده دست تکان دهد و در پاسخ به نشانه های کلامی اعضای خانواده مانند «خداحافظ» یا «بعداً می بینمت» آن عمل را تکرار کند.

رشد کودک 34 هفته ای

بینایی کودک شما در این هفته به سرعت در حال بهبود است و دید کوتاه او در بهترین حالت خود خواهد بود. دید دوربرد او کمی طول می کشد تا بهبود یابد، اما او می تواند اشیاء و افراد را از فاصله دور تشخیص دهد و به آنها نزدیک شود. رنگ چشم واقعی او نیز به آرامی ظاهر می شود، و علاوه بر بینایی، او بر گرفتن انبر تسلط خواهد داشت. از آنجایی که مهارت او در حال رشد است، اکنون میتواند اشیاء را با دقت بالا بردارد، رها کند و پرتاب کند. علاوه بر این، او می تواند با انگشت اشاره خود به سمت اشیا نیز اشاره کند.

رشد کودک 35 هفته ای

کودک شما در این مرحله بسیار نزدیک به راه رفتن به تنهایی خواهد بود. می توانید با گرفتن دستانش و هدایت او به سمت یک جهت، او را تشویق به راه رفتن کنید. به یاد داشته باشید که عضلات پای کودک شما در حال رشد هستند و بهتر است به او کمک کنید تا زانو بزند و بنشیند. ممکن است کودک شما بعد از ایستادن به نشستن عادت کند، و این اشکالی ندارد. از طرف دیگر، می توانید از یک کامیون نوپا با پایه ثابت برای کمک و آموزش تحرک آنها استفاده کنید. بالا رفتن از پله ها و خزیدن در اتاق ها نباید در این مرحله مشکل ساز باشد.

سلامت نوزاد

سلامت کودک شما به طور پیوسته در حال بهبود خواهد بود. او اکنون به شیردهی و خوردن غذاهای جامد ادامه خواهد داد. کودک خود را تشویق کنید تا خودش غذا بخورد و به او اجازه دهید طعم و بافت مختلف را در وعده های غذایی خود کشف کند. غذاهای انگشتی مانند برنج، پنیر و هویج به آنها کمک می کند تا با جوانه های چشایی خود آشنا شوند و اغلب آنها را در حال بازی با قابلمه و بشر می بینید. از نقطه نظر سلامت شناختی، کودک شما قادر خواهد بود دستورالعمل های اساسی را درک کند و تداعی های اسم-شی را ایجاد کند. او همچنین وقتی اعضای خانواده از سر کار به خانه باز می گردند با لبخندی شادمانه سلام می کند.

نقاط عطف کودک - 8 ماه

در هشت ماهگی، اینها نقاط عطفی هستند که می توانید انتظار داشته باشید کودکتان به آن دست یابد-

بهبود گفتار - کودک شما صداهای همخوان بیشتری تولید می کند و به آرامی به عبارات تبدیل می شود. او شروع به درک کلماتی مانند شیر، گربه و میز خواهد کرد و در ذهن خود تداعی هایی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

چنگ زدن بهبود یافته - از چنگ زدن به چنگ زدن، او به چنگ گیره منتقل می شود و می تواند با انگشتان خود حرکات پیچیده ای انجام دهد. مهارت او افزایش می یابد و متوجه خواهید شد که اکنون سعی می کند اشیا را با دستان خود با دقت بیشتری کنترل و دستکاری کند.

ردیابی اجسام متحرک - دیگر کودک شما فقط از اجسام متحرک آگاه نخواهد شد، بلکه سعی می کند آنها را دنبال کند یا آنها را بگیرد.

می تواند جدایی را تحمل کند - اکنون می توانید انتظار داشته باشید که کودک شما وقتی چند ساعتی از خانه یا او دور هستید خوب باشد. او در این سن گریه نمی کند و گیج نمی شود.

سعی میکند بجود - عضلات فک کودک شما شروع به ورزش میکنند، زیرا او سعی میکند در حین خوردن غذاهای مختلف بجود.

ایستادن روی پاها - کوچولوی شما باید بتواند تا حدی روی پاهای خود بایستد یا حداقل تا به حال تلاش کند. ماهیچه های پایینی او باید رشد می کردند و اکنون باید قادر به انجام حرکات دیگر باشد.

رفتار - اخلاق

رفتار کودک شما شروع به تغییر زیادی خواهد کرد. این سنی است که او شروع به درک محیط اطراف خود می کند، با این حال، ممکن است بدن یا ماهیچه های توسعه یافته لازم برای آوردن چیزهایی که می خواهد به تنهایی نداشته باشد. کوچولوی شما نیز در تمام طول روز چت میکند و صداها را با استفاده از صدای خودش آزمایش میکند. فقط به یاد داشته باشید که به آرامی کلماتی را که با انجمن های شیء یا افراد-تداعی مرتبط هستند تقویت کنید تا به او کمک کنید دایره لغات خود را توسعه دهد و به آن حرف ها معنی بیافزاید.

اگر آنها را وادار کنید با اعضای خانواده تعامل داشته باشند و آنها را در فعالیت های اجتماعی در خانه مشارکت دهید، مهارت های صوتی آنها نیز گسترش می یابد.

فعالیت های کودک 8 ماهه

در اینجا فعالیت هایی وجود دارد که می توانید با کودک خود انجام دهید تا رشد و پیشرفت او را از هر نظر تسریع کنید.

بازی صحبت کردن - بازی صحبت کردن یک راه عالی برای اجازه دادن به حواس او در کلمات مختلف، واژگان و شروع پردازش اطلاعات کلامی است. هر زمان که با او بازی می کنید، مطمئن شوید که در مورد فعالیتی که در حال حاضر انجام می دهید صحبت می کنید تا او را جذب آن کنید.

ملاقات با دیگران - ملاقات با افراد جدید، دوستان و اعضای خانواده تا حد زیادی اضطراب معاشرت با افراد را کاهش می دهد. معاشرت همچنین راهی عالی برای تمرین یادآوری بصری و بهبود مهارت های اجتماعی او نیز هست.

خواندن داستان - نوزادان از کتابهای مصور، بهویژه کتابهایی با تصاویر بزرگ و رنگهای روشن لذت میبرند. این زمانی است که شروع به خواندن برای او کنید و حس درک رنگ و درک زبان او را نیز تحریک کنید.

او را وادار به خزیدن کنید - به او بگویید که با خزیدن به سمت شما شما را بگیرد یا از او بخواهید با خزیدن او از اتاقی به اتاق دیگر، شیئی برای شما بیاورد. خزیدن ماهیچه های پای او را تقویت می کند که او را برای راه رفتن در آینده آماده می کند.

اسم اسباببازیهایش را انتخاب کنید  اسمی برای اسباببازیهای او بگذارید و کاری کنید که صداهای شما را با آنها مرتبط کند. برچسب زدن به اشیاء با نام یک پیوند شی-اسم در ذهن او ایجاد می کند و همانطور که شما آن را تکرار می کنید، شروع به مرتبط کردن آن نام ها با اشیا می کند.

مخلوط کردن غذاها - کمی اسپاگتی با سبزیجات رنگی مختلف در آن بریزید و به کودکتان اجازه دهید طعم ها و بافت های مختلف را بررسی کند. اجازه دهید کودک شما با دستان خود غذا بخورد زیرا این کار به او کمک می کند تا حرکات انگشتان خود را تقویت کند و مهارت خود را افزایش دهد. بعلاوه، آنها آن را سرگرم کننده خواهند یافت، و این آنها را برای مدتی مشغول خواهد کرد.

مراقبت از نوزاد 8 ماهه

کودک شما اسباب بازی ها را می جود و گرد و غبار و ذرات موجود در خانه را مانند یک کارآگاه در حال شکار جمع می کند. مطمئن شوید که خانه را ضد کودک نگه دارید و داروها یا محصولات سمی را از دسترس آنها دور نگه دارید. مطمئن شوید که اثاثیه متحرک، گیاهان گلدانی و هر چیزی را که می توان از جایشان بیرون آورد، دست نخورده نگه دارید، زیرا نمی خواهید اجسام در حال سقوط یا آسیب ببینند. در این سن، آنها علت و معلولی را به هم مرتبط نمیکنند، بنابراین اگر کودک شما شروع به جویدن حیوان خانگی شما یا گاز گرفتن در زمانی که انتظارش را ندارید، نگران نباشید.

تغذیه کردن

ممکن است کودک شما برخلاف قبل که غذاهای جامد را به رژیم غذایی او وارد میکنید، کمتر تمایلی به مصرف شیر مادر داشته باشد. مطمئن شوید که او دو تا سه وعده غذایی جامد در روز میخورد تا از تغذیهاش سیر شود و در این مرحله روزانه 4 شیردهی را هدف قرار دهید. برای والدینی که از شیشه شیر تغذیه می کنند، 4 شیر نیز توصیه می شود.

خوابیدن

کودک شما در این سن زیاد می خوابد. ممکن است آنها را بین 10 تا 12 ساعت در شب بخوابید و بعد از ظهرها بین 1 تا 3 ساعت چرت بزنید. هر چند ناراحت نباش؛ این یک خبر کاملاً طبیعی و کاملاً فوقالعاده برای شما است زیرا در نهایت کمی به خواب خود ادامه میدهید و همچنین برنامه روزانه را برنامهریزی میکنید. روال ها و الگوهای خواب کودک شما نیز قابل پیش بینی تر می شود.

نکاتی برای والدین

در اینجا چند نکته برای والدینی که می خواهند رشد کودک خود را تسریع کنند یا از تأخیر رشد جلوگیری کنند، آورده شده است.

اجازه ندهید کودکتان در این چند هفته از واکر استفاده کند. زمین بهترین دوست او در آموزش نحوه خزیدن، نشستن و تا حدی ایستادن یا راه رفتن خواهد بود

از طریق کتاب های مصور و کمیک های دوستانه، کودک خود را با دنیای رنگ ها و اشکال آشنا کنید.

چند بالش را روی هم قرار دهید و از او بخواهید که آنها را بخزد تا حس عمقی و قدرت آنها را تقویت کند.

برای تشویق فعالیت بدنی، مقداری موسیقی سرگرم کننده را روشن کنید و همراه با آن برقصید و آواز بخوانید. میتوانید از عروسکهای جوراب یا لوازم جانبی برای سرگرمتر کردن آن استفاده کنید و به کودکتان اجازه دهید قافیهها را کپی کند و کلمات را تقلید کند.

در پایان روز، کودک شما به جهات مختلف در حال کاوش و گسترش است، فقط به او اجازه دهید کارهای مختلف را انجام دهد و به یاد داشته باشید که هر زمان صداهای خنده دار در سر و صدا شنیدید (مثل کوبیدن فنجان ها و نعلبکی ها) آشفته نشوید. این فقط ذهن کنجکاو آنها در کار است!

تماشای پیشرفت کودکتان از خزیدن تا قدم های کودک در این هفته ها کاملاً شگفت انگیز است. آنها را با غذاهای جدید آشنا کنید، آنها را مشغول و سرگرم کنید و به خوبی در راه فرزندپروری موفق خواهید بود. دلیل آن در پودینگ است، و شما باید صبور باشید، زیرا گاهی اوقات ممکن است کودک شما هنگام خزیدن یا حرکت در اطراف زمین بخورد یا بلغزد و باید به او اجازه دهید نحوه برخورد با آن را یاد بگیرد.

توجه : اطلاعات موجود در وبلاگ هیاهو  یک ماهیت کلی است و فقط برای اهداف آموزشی در دسترس است و نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های یک متخصص پزشکی یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تلقی شود. اگر در مورد سلامتی خود یا کودک خود نگرانی دارید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

منابع : تمام مطالب ارائه شده توسط وبلاگ هیاهو ، بر پایه جدیدترین تحقیقات علمی و به روز محققان و مراجع ذی صلاح علمی و تحقیقاتی اروپا و امریکا در زمینه مهمترین مسائل و سوالات والدین در زمینه فرزند پروری تهیه شده است.

انتشار مطلب فقط با ذکر منبع سایت هیاهو  بلااشکال است.